Hocus Pocus

war-of-the-worlds-by-orson-welles

Hoax és la paraula anglesa que serveix per dessignar fets, notícies, rumors o històries falses com l’arxiconeguda radiotransmissió que Orson Welles va fer, a partir del relat d’H. G. Wells La Guerra dels mons, en el programa Mercury Theatre on the Air de Nova York, la nit del 30 d’octubre de 1938. Una paraula que sembla prové de la formula màgica Hocus Pocus, que alhora podria ser una contracció de l’expressió pseudollatina Hax Pax Max Deus Adimax, o senzillament:

Abracadabra. Per comprendre els fets d’aquella nit cal allunyar-se de l’escàndol que van promoure l’endemà, amb titulars sensacionalistes, la majoria dels diaris de més tirada, com per exemple The New York Times, que va publicar ‘Terror en la radio’. Perquè la gent no va sortir massivament al carrer, tampoc van anar als hospitals per col·laborar donant sang, ni van haver suïcidis, ni col·lapses nerviosos, ni res absolutament semblant. Tots els testimonis (entrevistats però ocultats per no espatllar una bona història) coincideixen en que la calma, aquella nit, va ser absoluta, tret d’algun incident aïllat en la tranquil·la població de Grover’s Mill on l’afamat Welles va situar l’inici de la invasió marciana. Comprensible oi?

Tampoc importaria tant, si no fos perquè desmuntant l’operació de descrèdit de la premsa contra la radio, cau com una llosa la pretesa manipulació dels mitjans de comunicació, però sobretot, serveix per restaurar la falsa consciència que la massa és estúpida, no té criteri per jutjar les situacions ni les experiències significatives, és a dir, es troba captiva com un recurs per explotar, dins l’horitzó de les audiències. Un terreny que, tot sigui dit, interessa, i molt, als mitjans de comunicació per atreure la publicitat i els fons necessaris.

Molt lluny d’aquest horitzó, però, els relats que justificaven i recollien l’experiència humana ja havien comerciat amb tota mena de narracions fantàstiques, incloses tantes tradicions religioses que afegien un destí providencial, si, però també diluvis, plagues, etc. En resum, destrucció prèvia reconstrucció, explicacions que només els més ximples es prenien literalment.

Quan aquella nit de Halloween els aparells de radio van començar a narrar la penúltima destrucció del món, l’escassa audiència del programa ens mostra la diversitat de les respostes humanes: incredulitat la majoria, indignació uns altres, només uns pocs van empassar-se la història com real, desmentint la història del pànic generalitzat. No obstant aquesta, alimentada per la premsa i per estudis d’audiència falsejats, contribuirà a la creació d’un mite de la cultura popular dins els mateixos mitjans de comunicació.

Fins el punt que el mateix Hitler va fer servir l’exemple del pànic a Nova York com a mostra de la decadència d’Occident! Tot i que vist ara, amb amarga ironia, qui hauria de dir que la resposta entusiasta i perversament crèdula de tants ciutadans honests a la manipulació d’un Hitler embogit desembocaria en un dels majors horrors de la història? Tot i això, l’autèntic malson del segle XX no prové de la imaginació desbordada sinó de la seva absència. És a dir, la imaginació és una força positiva, amb la seva absència es deterioren els mecanismes que ens serveixen per construir les realitats, i destruir-les per tornar-les a crear, fins que aquestes es materialitzen en el món.

Arribats en aquest punt preocupen les reaccions irades al programa Operación Palace de Jordi Évole, atès manifesten una manca de imaginació castradora en l’exercici de la ficció com eina necessària en el joc de les realitats possibles i alternatives, contribuint a posar en perspectiva els destins providencials del mite (en el cas del relat d’H. G. Wells es tracta d’una reflexió crítica sobre el colonialisme britànic, autèntic mite primacista; en el nostre cas més humil, el mite de la transició democràtica). Perquè si alguna cosa ens demostra l’experiència, a través dels laberints on es bifurquen la història vertadera amb la seva versió alternativa i inversemblant, és que dels complots possibles, el cop d’Estat del 23 de febrer de 1981 representa, precisament, amb perfecció, una manca de imaginació col·lectiva preocupant.

5 pensaments sobre “Hocus Pocus

  1. Molt interessant com desmuntes el mite de “La guerra dels mons”. En una època en la que la teoria imperant sobre la comunicació era la de “l’agulla hipodèrmica”, teoria que oferia una visió apocalíptica dels mitjans com a medis de manipulació d’unes masses passives i vulnerables, no és estrany que l’emissió de Welles fou un instrument al servei d’aquesta visió, un experiment que pretenia demostrar-la.
    D’altra banda, tant Welles com Évole coincideixen en presentar els seus enganys com a obres de ficció, advertint al públic que es tracta d’això. Suposo que els que es van tirar a la jugular d’Évole eren els xacals de la caverna mediàtica o els seus seguidors, sempre disposats a buscar brega contra tot allò que trenqui els seus reaccionaris esquemes.
    En tot cas, en ambdós casos el tema que plantegen a l’espectador és si aquest s’ha de creure tot allò que els medis els ofereixen com a vàlid, es a dir, la interpretació de la realitat que fan aquests. Presentar una ficció com a periodisme és una trampa (hocus pocus) destinada a despertar l’espectador de la seva letargia.

    Liked by 2 people

  2. És clar, per això aquells que més s’escandalitzen són els més mancats d’imaginació, un ingredient fonamental pel debat enriquidor, i una manera de ser crític, perquè com dius, si ens empassem tot el que diuen els mitjans. Per exemple abans d’escriure el post vaig consultar moltes noticies al voltant del mite de La Guerra dels mons, encara avui molts diaris presenten la noticia seguint la idea sobre el pànic generalitzat. Doncs bé, si consultes mitjans anglosaxons, com The Guardian, p.e. s’explica perfectament com es va crear aquest mite.
    Encara en EL PAIS fa no gaire es publicava un article parlant sobre ‘el poder de la radio’ on es posa d’exemple aquesta famós cas. Un lector escriu un comentari desmentint-lo i l’editora li respon malament, el lector, molt més informat, li rebat amb arguments i altres noticies al respecte…el silenci per resposta…en fi…com va dir un dia James Joyce…’ja que no podem canviar de país, canviem de tema’.

    Liked by 2 people

  3. Quina línia de debat més interessant! Comparteixo amb vosaltres aquesta manipulació dels mitjans en els quals uns es recolzen en els altres per tal de legitimitzar els missatges. De com els altres mitjans de l’era Wells exploten un sensacionalisme desproporcionat per tal de dotar de força un producte i un mitjà. De com altres canals als quals el públic dóna per experts i objectius (com serien els noticiaris i els diaris) manipulen un esdeveniment com “La guerra dels móns” per tal de carregar-lo de força, de valors i de simbologia d’uns mitjans que, posteriorment, s’han vist que eren limitats. Tots dos documents ens mostren de com la font del missatge i del reconeixement que aquest té dintre del seu context social són els que li atorguen la veracitat del missatge. Wells no arriba al públic però els diaris i altres canals són capaços de crear un mite cultural i social (independentment dels interessos ecòmics que hi devien estar al darrera). I de segur que el document de Èvole fou acceptat per la majoria de gent només pel simple fet d’haver-lo fet ell… Per tant, penso que realment existeix una estreta relació entre el missatge, el canal i les característiques úniques de cada període històric i social concret.

    Liked by 2 people

  4. Deixeu-me que m’afegeixi a la vostra interessant conversa, no en dic debat perquè esteu d’acord gairebé en tot! Em faig dues preguntes, una al voltant d’Évole i l’altra de Welles. Començo pel final:
    – El Miguel diu que el document d’Évoles fou acceptat per la majoria de gent precisament perquè l’havia fet ell. I jo penso que potser perquè l’havia fet ell, hi va haver molta gent que d’un primer moment ja va adonar-se que allò no anava de veres! A part de que, amb una enquesta ràpida entre els meus coneguts i saludats, he copsat que en certs entorns (el meu bàsicament) la incidència de Operación Palace va ser zero! Uns no saben de què els parlo, els altres el van tallar a la meitat, i els altres el van mirar amb sornegueria… En altres blogs ja he dit perquè no me’l vaig creure jo: bàsicament per la poca entitat dels polítics entrevistats i perquè amb una breu cerca per internet era fàcil “desmuntar” el militar espia i el polític català.
    – M’agradaria saber quina era realment la intenció de Welles quan va idear el seu programa de ràdio. recordem que era un programa (crec que setmanal) en el que Welles i la seva gent llegien o interpretaven una peça literària (com si fos el rádio-teatro que tan famós va fer al meu pare fa uns quants anys). Em passa pel cap que el primer sorprès de l’impacte, com diu el Niktoblog més a la premsa que a la ciutadania, va ser el mateix Welles…. si només estava fent comèdia! És una mica com quan Calixte Bieito reinterpreta alguna òpera de Wagner i els Liceistes de “pro” s’esveren. Però clar, si toques la fibra a qui té mitjans per picar-te el crostó, jugues amb foc.
    Tot plegat, torno a parar cada vegada a la mateixa conclusió: els mitjans no manipulen tant com ens diuen, ara bé…que ho intenten i més encara, ja us dic jo que si!

    M'agrada

    • M’alegro que facis aquestes preguntes..!
      – En primer lloc pel que dius sobre el programa d’Évole és precisament el mateix, exactament, que va passar amb La Guerra dels mons. L’audiència no va arribar ni al 2%, segons les estimacions més optimistes, fins i tot moltes filials de la CBS van passar publicitat, el número de gent que el podria haver escoltar es va veure escamotejat per una mala previsió…Però de fet tothom escoltava un altre programa que feien al mateix temps i que era de lluny el preferit, un programa de varietats molt famós. La raó del ‘mite’ va ser l’enfrontament entre la premsa i la radio. La premsa va ser l’encarregada d’exagerar l’abast del caos per desprestigiar la radio com a mitjà fidedigne, es va tractar, doncs, d’una guerra de mitjans. Amb el pas del temps els mateixos mitjans s’ocupen d’anar inflant les xifres. De fet si consultes pàgines nacionals gairebé poques parlen de l’assumpte.
      Però si vols informació aquesta és fonamental (però està en anglès) http://www.slate.com/articles/arts/history/2013/10/orson_welles_war_of_the_worlds_panic_myth_the_infamous_radio_broadcast_did.html
      – Doncs com molt bé dius Welles ni s’ho esperava, però li va anar de perles. No se si va ser per això, però la seva carrera aniria en ascens.
      I per cloure i no repetir el que he pogut veure en aquests casos és que sovint els mateixos mitjans de ‘comunicació’ generen les seves pròpies dinàmiques (per dir-ho finament) i s’encarreguen de perpetuar-les, dissortadament en perjudici de la seva pròpia credibilitat. Però com els reporta beneficis…

      M'agrada

Deixa un comentari